Stoa tannlegesenter ønsker å sette fokus på tannhelse for gravide

Blir tennene dårligere når man blir gravid?

Selve graviditeten endrer ikke tennene; tennene er allerede ferdig dannet og graviditeten kan ikke endre tannsubstansen.

Det som ofte kan forklare at mange mener de får dårligere tenner av en graviditet kan skyldes andre faktorer som kan inntreffe når man er gravid.

• Noen sliter mye med sure oppstøt/ oppkast. Dette fører til at man får ett surere miljø for tennene, og emaljen blir mykere og mer utsatt for både karies og slitasje.
  • Tannhygienen blir dårligere- feks. mindre tannpuss, dropper tanntråd etc.
  • Kostholdet endres og kan påvirke tannhelsen i en negativ retning (småspising gjennom dagen; mer sukkerholdig eller sur mat/drikke osv.).

Tannkjøttsbetennelse

Gravide er mer utsatt for tannkjøttsbetennelse, også kalt graviditetsgingivitt. Dette skyldes alle hormonene som gjør at tannkjøttet blør lettere og blir litt hovent; i tillegg vil en dårlig munnhygiene kunne forværre betennelsen.

Tannkjøttsbetennelsen bekjempes med gode rutiner hjemme. Børst to ganger om dagen og bruk tanntråd. Husk å pusse alle flater på tennene, samt ned mot tannkjøttsranden. Det er gjerne ømt og blødende i starten, men man ser raskt bedring på betennelsen med litt økt fokus på rengjøringen. Husk at man ikke trenger pusse hardt for å få det rent!

Kvalme og oppkast

Mange gravide sliter med kvalme og oppkast. Heldigvis bedres dette for de fleste etter de første 12 ukene, men dessverre kan noen også slite med dette gjennom hele svangerskapet.

Magesyren man kaster opp er svært sur, og fører til ett pH-fall i munnen slik at emaljen blir mykere. Heldigvis har vi spytt som motvirker og bufrer pH-fallet, men det er likevel ett par ekstra tips man kan ta med seg på veien for å motvirke skade på tennene.

Vent med å børste tennene minst 30 min. etter oppkast. Dette skyldes at emaljen blir mykere dersom den blir utsatt for syre, og dermed er det lettere å skade tannoverflaten om man børster for tidlig og for hardt. Det kan også være lurt å skylle munnen med vann eller fluorskyll etter oppkast, evt. kan man drikke ett glass med melk eller spise en osteskive.

Hva med røntgen og bedøvelse?

Det brukes små strålefelt når man tar røntgen av tennene. Strålingen er rettet mot kjeven og mesteparten absorberes i kjevepartiet. Stråledosen til pasientens hud og kjeve er lave, og spredt stråling ned til mageregionen er neglisjerbar.

Statens Strålevern anser i alle tilfeller at stråledose til foster fra tannrøntgen ikke er noe problem.

Alle bedøvelsesmidlene vi bruker er godkjent av helsemyndighetene og har vært brukt i lang tid. Det er ikke farlig å få bedøvelse når du er gravid eller ammer, men det er viktig at du gir beskjed om dette da det er noen bedøvelses-typer man skal unngå.

Fortell oss derfor om du er gravid eller ammer slik at vi kan ta hensyn til dette under behandlingen!